TÜİK’in verilerine değil bu verilere bakın: Yemeyi bırakmışız

2025 Mart Ayında Kartlı Yeme İçme Harcamalarında Değişim

2025 yılı Mart ayında kredi ve banka kartlarıyla yapılan yeme içme harcamalarında dikkat çeken bir değişim yaşandı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, yeme içme sektöründe kartlı işlem adedi geçen yıla göre düşüş göstererek 200 milyona geriledi. Bu duruma karşın işlem başına ortalama harcama tutarı 435 TL ile rekor seviyeye ulaştı ancak toplam harcama reel olarak daralma yaşandı.

İşlem Sayısında Azalma, Harcama Tutarında Artış

Mart ayında yeme içme sektöründe yapılan kartlı harcamaların toplam tutarı 87 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu tutarın geçen yıl aynı dönemdeki 60 milyar TL’lik tutara göre %45 oranında arttığı görüldü. Ancak yeme içme enflasyonunun da hesaba katılmasıyla reel artış sadece %1,1 seviyesinde kaldı. Bu durum, harcama miktarındaki artışın fiyat artışlarından kaynaklandığını ve aslında tüketimde bir düşüş yaşandığını gösteriyor.

Kişi Başı Harcama Artışı

2025 Mart ayında kişi başına ortalama harcama tutarı önceki yıla göre %59’luk bir artışla 435 TL’ye yükseldi. Ancak reel artışın %11 seviyesinde kalması, harcama adedindeki azalış nedeniyle toplam tüketimin artmadığını hatta bazı dönemlerde azaldığını gösteriyor.

Yeme İçme Harcamalarının Genel Harcamalardaki Düşüşü

2024 yılı Mart ayında toplam kartlı harcamaların %5’ini oluşturan yeme içme sektörü, 2025 Mart ayında bu oranın %4,97’ye geriledi. Bu durum, yeme içme harcamalarının genel harcamalara göre daha yavaş büyüdüğünü hatta bazı durumlarda gerilediğini gösteriyor.

Artan Harcamaların Tüketicileri Durdurması

Turizm Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer’e göre, dışarıda yemek yeme alışkanlıklarında ciddi bir değişim yaşanıyor. Artan maliyetler ve yetersiz gelir artışı, tüketicileri zorunlu harcamalar dışındaki kalemlerde daha temkinli olmaya yönlendiriyor.

İlk çeyrekteki düşüşte takvim faktörlerinin de etkisi büyük oldu. Sömestr tatilinin başlamasıyla seyahat talebinin artması, Şubat ve Mart aylarında yeme içme harcamalarını azaltırken, aynı dönemde Ramazan ayının Mart ayına denk gelmesi de işlem adetlerine olumsuz yansıdı, özellikle gündüz servis yapan işletmelerde bu durum daha belirgin hale geldi.

Related Posts

Yılın iş birliği: iPhone üreticisi ve Nissan elektrikli otomobil için el sıkıştı

Finans gazetesinin otomotiv sektöründen bir kaynağa dayandırdığı habere göre, amaç elektrikli otomobiller konusunda iş birliği yapmak ve tarihi Oppama tesisini kapanmaktan kurtarmak. Böyle bir iş birliğinin sonucunda sadece kazananlar olurdu çünkü …

Küresel piyasalarda Fed’e yönelik gevşeme sinyalleri!

ABD yönetiminin uyguladığı tarifelerin ekonomiye olası etkilerine ilişkin endişeler devam ediyor. Bu kapsamda yapılan açıklamalar yatırımcılar tarafından yakından takip edilirken, Trump, 1 Ağustos’tan itibaren Kanada ürünlerine, sektörel tarifelerden …

Bira ve viski zamlandı. Bakkal fiyatı bile ‘pes’ dedirtti

Alkol fiyatları cep yakıyor. Tekel Bayileri Yardımlaşma Derneği (TBYD) Başkanı Erol Dündar, Tuborg ve Pernod Ricard Türkiye alkol gruplarına zam geldiğini duyurdu. Sosyal medya üzerinden açıklanan yeni fiyatlar, tüketicileri şaşırttı. Tuborg’un …

En güvenilir arabalar açıklandı: Tesla ve Volvo’yu rakip tanımadı, zirveye yerleşti

Güvenlik denince akla ilk gelen markalardan Volvo, bu kez zirvede değil. ABD’de sigorta şirketlerinin desteklediği bağımsız kuruluş IIHS’in yaptığı araştırma, Volvo’dan daha güvenli bir otomobil markasını ortaya koydu. İşte 2025’in en güvenli …

Sağlık Bakanı Kemal Memişoğlu’dan 18 bin atama açıklaması!

Sağlık Bakanı Kemal Memişoğlu, AK Parti Grup Toplantısı öncesi 18 bin sözleşmeli sağlık personeli alım sürecine ilişkin basın mensuplarına açıklamalarda bulundu

Yurt dışı alışveriş sitelerine Türkiye’de temsilci bulundurma zorunluluğu getirildi

Yurt dışı alışveriş sitelerine Türkiye’de temsilci bulundurma zorunluluğu getirildi